Araç sürücüsünün kalp krizi geçirmesi sonrasında yaşanan okul servis kazası, karayolunda yolcu taşımacılığına ilişkin yeni düzenlemelerin yapılması gerektiğine işaret ediyor.
Zonguldak’ta, 1 öğrencinin yaşamını yitirdiği servis kazası sonrası şoför Fikret Bayrak’ın (66) yoğun bakımda, 9 öğrencinin de normal serviste tedavisi sürdüğü bilgisi basında yer aldı. Ülkemizde sürücünün kalp krizi geçirmesi sonucunda toplu ulaşım araçlarında yaralanmalı ya da ölümlü trafik kazaları sıklıkla ortaya çıkıyor. Bu durum yolcu taşımacılığı yapan araçların sahip olması gereken koşullar ve bu alandaki iş sağlığı hizmetleri ile ilgili yeni düzenlemelerin yapılması gerektiğine işaret ediyor.
Karayolu yolcu taşımacılığı az riskli bir işkolu mudur?
Çalışma Bakanlığı tarafından hazırlanan İşyeri Tehlike Sınıfı listesine göre karayolu ile yolcu taşımacılığı az tehlikeli işkolları arasında sınıflanıyor. Az tehlikeli bir işyeri olarak sınıflandığı için karayolu ile yolcu taşımacılığı yapmak için her yıl, aile hekimliğinden rapor almış olma yeterli kabul ediliyor. Bir işyerinin az tehlikeli olması ile iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin daha az sıklıkta verilmesi söz konusu oluyor. Ancak karayolu ile yolcu taşımacılığı işkolunda çalışan sürücülerin sağlık durumları yalnızca kendilerini değil taşımakta oldukları yolcuların sağlık ve güvenliği açısından da önem taşımaktadır.
Karayolu ile yolcu taşımacılığı yapan sürücülerin kalp ve akciğer hastalıkları açısından periyodik iş sağlığı tetkiklerinin yapılması koşulu ile ve işyeri hekimi tarafından verilecek sağlık raporu ile çalışmaları gerekir
Ülkemizde olduğu gibi trafik kazalarının genç yaş grupta en önemli ölüm nedeni olduğu göz önünde bulundurulursa iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin sunulmasında sadece işkolunun çalışanlar üzerinde yol açacağı sağlık ve güvenlik tehlikesinin dikkate alınmasının yeterli olmadığı ortaya çıkmaktadır. Her ne kadar çalışan sağlığı açısından az tehlikeli olarak görülse de karayolu ile yolcu taşımacılığı çalışanların sahip oldukları sağlık sorunlarının yolcular ve araç personeli açısından kaza riskine yol açabildiği bir işkoludur. Görevi sırasında sürücünün yaşayacağı sağlık sorunları kaza riskinin artması ile sonuçlanacağı için karayolu ile yolcu taşımacılığı yapan sürücülerin işkolu tehlike sınıflamasını az tehlikeli olarak sınıflayıp, bu kişilere sunulacak iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini en alt düzeyde sağlanması doğru değildir. Yolcu taşımacılığında çalışan sürücülerin işkolunun çalışan sağlığı ve yolcu güvenliği açısından riskli olduğu kabulünden hareketle sürücülerin kalp ve akciğer hastalıkları açısından periyodik iş sağlığı tetkiklerinin yapılması ve işyeri hekimi tarafından verilecek sağlık raporu ile çalışmalarına izin verilmesi uygun olur.
Kaynak:
1.
Servis kazasındaki 9 öğrencinin tedavisi sürüyor, şoför yoğun bakımda başlıklı Milliyet gazetesi haberi